reklama
15 marzec 2023

Relacje z konsumentami to podstawa długofalowej strategii firmy

zdjęcie: Relacje z konsumentami to podstawa długofalowej strategii firmy / pixabay/65930
Wielu krajach obchodzi się Światowy Dzień Praw Konsumenta pod różnymi hasłami, ale jego celem jest uświadomienie decydentom politycznym oraz obywatelom, że odpowiedni poziom ochrony praw konsumenta przyczynia się do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa i sprawiedliwości w społeczeństwie oraz że ten poziom powinien być adekwatny do wyzwań stawianych przez XXI wiek.
REKLAMA
Światowy Dzień Praw Konsumenta dotyczy wszystkich, ponieważ wszyscy są konsumentami. Nawet przedsiębiorcy, którzy w swojej pracy mają do czynienia z konsumentami, w swoim życiu prywatnym również pełnią rolę konsumentów - odwiedzając sklepy, podróżując samolotem, uczestnicząc w wydarzeniach sportowych, kupując mieszkania, ubezpieczenia, biorąc kredyty i płacąc rachunki za energię elektryczną.

W Dniu Praw Konsumenta organizacje konsumenckie na całym świecie jednoczą się, aby przypomnieć, że jako konsumenci jesteśmy ważni i nasze prawa muszą być przestrzegane. Bez zaufania konsumentów do uczciwości i rzetelności przedsiębiorców, którzy oferują towary i usługi, rozwój gospodarczy jest niemożliwy. Jeśli konsumenci mają złe doświadczenia związane z jakością produktów lub obsługą ze strony sprzedawców i usługodawców, stają się niepewni i unikają sytuacji, które ich niepokoją. W konsekwencji, uczciwe i innowacyjne przedsiębiorstwa, które przyczyniają się do wzrostu gospodarczego, również ucierpią.

Korzenie ruchu konsumenckiego sięgają gwałtownych procesów uprzemysłowienia z drugiej połowy XIX w. Pierwsza w świecie organizacja konsumencka – Liga Konsumentów (Consumers League) - powstała w Nowym Jorku w 1891 r. Rozpoczęła swą działalność od propagowania sklepów, które miały dogodne dla konsumentów godziny pracy i odpowiednie warunki sanitarne. Wkrótce jej idee przejęły szybko powstające ligi w innych miastach Stanów Zjednoczonych. W 1899 r. stworzyły one Narodową Ligę Konsumentów (National Consumers League) - pierwszą w świecie organizację konsumencką ogólnokrajową, funkcjonującą nieprzerwanie do dziś.

Pierwszy w świecie akt prawny dotyczący ochrony interesów  został uchwalony w 1902 r. w Stanach Zjednoczonych. Była to ustawa o czystości żywności i lekarstw ( Pure Food and Drugs Act).

W Europie, szczególnie w Wielkiej Brytanii i Francji, droga do ochrony konsumentów wiodła przez ruch spółdzielczy. Pierwsza brytyjska spółdzielnia konsumencka powstała w 1844 r. w Rochdale i była formą obrony ludności ubogiej przed nadużyciami producentów i dostawców. W 1903 r. było już prawie 1500 takich spółdzielni.

Dlaczego 15 marca?

15 marca przypomina nam o słynnym wystąpieniu prezydenta Johna F. Kennedy'ego, a w tym samym dniu obchodzimy 33. rocznicę Światowego Dnia Praw Konsumenta. Został on ustanowiony w 1983 roku przez międzynarodową organizację związków konsumenckich - Consumers International, która zrzesza 240 organizacji i instytucji konsumenckich (w tym Federację Konsumentów) z ponad 120 krajów na całym świecie.
W 15 marca 1962 roku prezydent John F. Kennedy wygłosił słynne zdanie, które stało się fundamentem dla ochrony praw konsumentów: „Consumers, by definition, include us all (...)” – „Wszyscy, z definicji, jesteśmy konsumentami”. Konsumenci to największa grupa ekonomiczna w gospodarce, która wpływa i pozostaje pod wpływem praktycznie każdej publicznej i prywatnej decyzji ekonomicznej... Niestety, konsumenci są często jedyną ważną grupą, której zdanie nie jest słyszane. Prezydent Stanów Zjednoczonych zaprezentował wówczas projekt ustawy o prawach konsumentów (Kennedy's Bill of Rights) zawierający cztery podstawowe prawa:
  • prawo do bezpieczeństwa;
  • prawo do informacji;
  • prawo wyboru spośród różnych produktów i usług po konkurencyjnych cenach;
  • prawo wyrażania opinii, które mają wpływ na kształtowanie polityki konsumenckiej.
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Wyrzysk
0.3°C
wschód słońca: 07:26
zachód słońca: 15:47
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Wyrzysku